Iványosi-Szabó Tibor
Keserű sors
Katona József: Versek, tanulmányok, egyéb írások
Szinte megszokottá vált, hogy Orosz Lászlót
„tudós tanárként" emlegetik és mutatják be. Ez a valóban nagy elismerést
sugalló jelző azonban távolról sem fedi le munkásságának sokoldalúságát és
elmélyültségét. Ez a meghatározás valójában az elmúlt másfél évszázadban a
főként vidéki városokban szorgoskodó azon tanárokra illik, akik kiemelkedő
szakmai-pedagógiai tevékenységük mellett nemcsak településük szellemi arculatának
alakításából vették ki részüket, hanem munkásságuk során néhány tudományos
szempontból is igényes tanulmánnyal, feldolgozással járultak ahhoz, hogy
településük irodalmi, művészeti vagy történelmi értékeit a nagyobb közönség
számára is hozzáférhetővé tegyék. Aki valamelyest is ismeri az ő munkásságát
és eredményeit, annak számára kétségtelen, hogy ő már régen felülemelkedett ezen
az egyébként minden tiszteletet és elismerést megérdemlő szinten. Tehát ő nem egy
a magyar kulturális élet legbiztosabb alapját képező sok-sok tudós tanár közül,
hanem a magyar irodalomtörténet sokoldalú és országos hírű képviselője, aki a
méltánytalanul rossz körülmények és feltételek mellett is nemcsak minőségben,
hanem mennyiségben is kiemelkedőt tudott nyújtani.
Orosz Lászlóról és publikált munkáiról a Forrás lapjain
érthetően és szerencsénkre már többször olvashattunk. Az író-társadalom és az
irodalomtörténet jeles képviselői mondták el, tették közzé munkásságáról
szóló nagyrabecsülésüket és szakmai elemzésüket. Ezúttal egy kívülálló tesz
eleget a folyóirat felkérésének, és ad rövid ismertetőt a közelmúltban megjelent
újabb kiadványáról.
Klasszikusaink munkáinak kritikai kiadása nemcsak erkölcsi
kötelesség, hanem az igényes szakmai munka elengedhetetlen feltétele is. Katona
József munkáinak ilyen jellegű közreadása is feltétlenül indokolt. Jól tudjuk,
hogy több tekintetben tragikus sorsú alkotó volt. Egyrészt rendkívül fiatalon halt
meg, és rövid élete során arra kényszerült, hogy egy olyan társadalmi közegben,
ahol a művészeteknek még csekély volt a becsülete, nagyobbrészt rutinszerű, sokszor
lélekölő hivatali munkát kelljen végeznie. Másrészt legkiválóbb alkotása csak
halála után tette országosan ismertté nevét, és később pedig ez hosszú időre
elterelte a figyelmet minden más alkotásáról. Igazán átfogó képet róla csak
munkáinak kritikai kiadása révén kaphatunk, amelynek gyakorlatilag negyedik kötetét
vehettük kezünkbe. Végzete bizonyos értelemben itt is kísért: e téren is
méltánytalanul járnak el vele szemben. A nehezen megkezdett munkát újabb és újabb
akadályok hátráltatják.
A filológia a tudományos tevékenységek között régtől fogva
különleges területnek számít. Távolról sem elegendő hozzá a rendkívüli
felkészültség és a gyakorlat. Aligha akad a humán tudományokon belül még egy olyan
terület, amelyhez ilyen fokú szakmai tudásra és tájékozottságra lenne szükség,
mint ehhez. Ráadásul eredményes műveléséhez mindez nem elegendő. A legkiválóbb
szerzetesek alázata és önátadó munkája nélkül legfeljebb csak torzók készülnek
el. Ezek az erények ma már ritkán találkoznak egy emberben. Ennél ritkábban talán
csak a szükséges anyagi feltételeket lehet előteremteni. Katona József munkáinak
kritikai feldolgozása során a közreműködők sokszorosan megtapasztalhatták ezt.
Éppen ezért a jelen kötet elkészítése és megjelentetése kétszeres fontosságú,
melyben Orosz Lászlónak meghatározó érdemei vannak.
Kétségtelen, hogy ennek a kötetnek a megjelentetése több
szempontból is rendkívül hasznos. Nemcsak a magyar irodalomtörténettel foglalkozók
számára nyújt minden tekintetben megbízható és eddig nehezen hozzáférhető alapot,
nemcsak a magyar irodalom egyik legrejtélyesebb személyiségéről, motivációiról,
sokszor bénító élményeiről tudhatunk meg a korábbiaknál sokkal többet, hanem
Kecskemét és e térség gazdasági és társadalmi állapotának, viszonyainak
megismeréséhez is fontos dokumentumokat tesz közzé.
Orosz László már többször bizonyította, hogy nemcsak kiváló
irodalomtörténész, hanem éppoly felkészült filológus is. A kiválasztott
forrásanyag feltárásban és a lelkiismeretes közreadásban ezúttal is ugyanaz az
alaposság érezhető, mint az elmélyült szövegkritikában és a szövegelemzésben.
Itt a tényleges érdeklődési körétől nagyobbrészt távolabb álló, egy erősen
vegyes anyaggal kellett szembenéznie. Aligha cáfolná meg maga is ha azt állítanám,
hogy ezen a vegyes anyagon belül hozzá legközelebb Katona versei állnak. A tőle
megszokott szakmai hitelesség és elmélyültség mellett elsődlegesen itt jelentek meg
azok a formai sajátosságokat elemző részek, azok a megközelítések, amelyek rá
igazán jellemzőek. Mivel kiváló és rendkívül érzékeny esztéta, nem kívánta
érdemükön felül dicsérni Katona ezen alkotásait.
Nem tartozik szorosan az itt méltatott filológiai munkához, de talán
nem felesleges egy utalást tenni arra, hogy a költészet, a versek iránti érdeklődés
még ebben a mezővárosban is szerény volt. Az is kétségtelen, hogy a két felekezeti
középiskolában régtől fogva folyt erre kiterjedő oktatás is. De éppen Orosz
László kutatásai alapján ismerjük, hogy rövid ideje a városban tanított Kalmár
György, itt kezdte munkásságát Simai Kristóf, itt tanított a magyar irodalom olyan
kiválósága mint Horányi Elek és Révai Miklós, és a húszas években itt telepedett
le a kor egyik legnépszerűbb költője, Mátyási József. Talán nem felesleges
megemlíteni, hogy mindez az iskolázottabb civilek körében már érzékelhető
érdeklődést eredményezett. Ezt igazolja, hogy Ladányi Gergelynek, a fiatal
hivatalnoknak a Balogon lévő egyik Koháry kastélyban nemcsak egy impozáns barokk
festmény tűnt fel, hanem megragadta figyelmét a hajdani országbíró és
költő-főúr néhány ismeretlen strófája is, melyeket a kor szokásának megfelelően
a festményhez illesztettek. Szükségesnek látta, hogy ezeket az addig valószínűleg
itt nem olvasott sorokat a kecskemétiek számára gondosan lejegyezze, és itthon
körültekintően át is másolja. Minden bizonnyal szűkebb baráti körében többen is
elolvasták. Az sem lehet véletlen, hogy a fiatalok köréből több verselőt is
említhet a filológus. És ki tudja, hány költői alkotást is tartalmazó kötet
gyűlt össze a reformkor elejére a vigasztalóan szaporodó házi
„könyvtárakban".
Az „Alkalmi és személyes jellegű írások", valamint az
„Ügyészi iratok" címszó alatt közreadott fejezetek írásainak szinte
mindegyikét valamilyen formában már publikálták, de a filológiai munka révén
nemcsak megbízhatóbb az itteni közlés, hanem a sok-sok hozzájuk fűzött információ
révén érthetőbbek is az iratok. Ezek a város történetének a feldolgozásánál is
fontos források lehetnek. Mégha számottevő kitérőt jelent is, a recensens
feltétlenül kötelességének érzi, hogy felhívja a figyelmet arra, a filológiai
munkát ezúttal milyen komolyan hátráltatta az a tény, hogy Kecskemét múltjának
feltárása érdekében évtizedeken át igen keveset tett. Ebből adódóan kínosan
hézagosak az érintett korszakra vonatkozó ismereteink. A társadalmi és a gazdasági
héttér feltárásának hiánya igen komoly gondot jelenthet annak, aki az ekkor élő
személyiségekről és az ekkor keletkezett irodalmi alkotásokról kénytelen
nyilatkozni. Érthetően, egy irodalomtörténész, illetve egy filológus nem
vállalkozhat arra, hogy néhány lábjegyzetben pótolja azt a sokirányú munkát, amely
az erre specializálódott szakembereknek is több évtizedes erőfeszítést jelentene.
Ezek ismeretének hiányában itt csupán néhány utalással lehet érzékeltetni, milyen
rendkívüli ellentétek feszültek az ország harmadik legnépesebb településének és
kétségtelenül a legnagyobb mezővárosának társadalmán belül. A város
lakosságának alig néhány százalékát kitevő, nagyobbrészt röviddel korábban
betelepülő nemes famíliák kezébe került az önkormányzat irányítása. Anyagi
előnyeik minden áron történő érvényesítése, kihívóan önző eljárásuk annyira
irritáló lett, hogy már 1786-ban az uralkodóhoz küldtek velük szemben a város
polgári lakosai instantiát. Mivel ez érdemi eredménnyel nem járt, 1822-ben újabb
kísérletre szánták magukat. Bár a panaszt tevők éppen a feljelentés jellegéből
adódóan csak óvatosan általánosíthattak, valójában az egész magyar társadalmat
érintő követeléseket írtak le. Tehát joggal állíthatjuk, hogy a reformkor első
szakaszának legfontosabb társadalmi és politikai igényei itt már csaknem egy
évtizeddel korábban megfogalmazódtak: a közös terhek arányos elosztása és
viselése, a közvagyon megőrzése, az ezzel kapcsolatos visszaélések meggátlása és
megtorlása, a bíróságon az egyenlő elbánás érvényesítése, a közigazgatáson
belül az önkényeskedés visszaszorítása, a szakszerűbb bíráskodás, a különféle
előjogok felszámolása mind a gazdasági életben mind a közhivatalok megszerzése
terén, a szakszerű polgári közigazgatás megteremtésének követelése stb.
Az ennek nyomán végrehajtott megyei vizsgálódás idején Katona
József már a város alkalmazottja volt, és biztosan felidézte emlékezetében azokat a
felháborító eseteket, amelyek a szegény takács apjának műhelyében megfordulók
szájából évtizedeken át újból és újból elhangoztak, és azok a híresztelések,
azok a visszaélések, amelyek szülővárosába történő visszatérésekor az
ittenieket leginkább foglalkoztatták. Ő, aki a város történelme iránt régtől
fogva érdeklődött, biztosan nemcsak elolvasta, hanem újból végig is gondolta a
panaszosok egyik végkövetkeztetését: „…kevesebbet ártott a városnak a régibb
időkben több ízben lett kiraboltatása, mert ezt a költsönös bizodalmon épült
egyet értés és az egymáson segíteni iparkodó kész lélek helyre hozta…",
ezzel szemben a „…mostani előljáróságnak kormánya alá bízott népen gyakorlott
határtalan birodalma a város javainak kéméletlen pazarlása, az özvegyeknek és
árváknak le nyomattatása, a szegény adózó népnek nyomorgattatása és hallatlan
vissza élései…" nehezebbé tették a lakosság életét mint az idegen hadak
pusztításai.
Tekintettel arra, hogy a nemesi vármegyétől kiküldött személyek az
esetek többségében a helyi nemesek közé tartozó vádlottakkal szemben nem kívántak
a panaszt tevő jobbágyoknak igazat adni, ezért a legkirívóbb esetekben is csak kisebb
büntetéseket szabtak ki, és valójában minden változatlan maradt. Nem lehet tehát
meglepő, hogy a gondosan elsimított hamu alatt a parázs tovább izzott. Egyetlen levél
részlete is, amely 1828-ban kelt, képes valamelyest érzékeltetni a kisebb gazdák és
a pásztorok között felhalmozódott indulatokat: „Ezen levél Nektek szol vérszopó
kutyáknak, az ijeneknek mint ti vagytok első föl fuvalkodot, el bízot [főbíró]
Boldog Antal ur, második utánna Hobortos Kováts Gergő, az harmadik pedig té
ösződött Bentsik István, utánna a többi huzavonyok közönségessen, tik már aszt
akarjátok, hogy már a szegény juhászok vékképen ne élhessenek, hogy már bürgét
ne tarthassunk, nem elég, hogy rajtunk a sok lopás, erőszaktétel, még az
életünktül is jószágotok mellett megfosztyák a szegén juhászokat. A bürge
szedéssel ugyan fel hagyatok, mert ha fel nem hattok vele, majd meg lássátok mire üt
ki. Elsőbb is mihent szénáitok rakásba rakjátok, tüzet Fogunk neki vetni, utánna
pedig mikor gabonáitok össze Lészen rakva, azokat is szin azon képen Fel fogjuk
Pörkölni, ha pedig hogy még a kevés, utánna várostokat le Fogjuk égetni Földnek
poráig…" Valószínűtlen, hogy a város főügyésze nem kapott értesítést a
hasonló fenyegetésekről és a reménytelen helyzetbe került pásztorok, zsellérek és
kertészek elkeseredett terveiről, tetteiről.
A megváltakozás érdekében ismételten megemelt helyi adók miatt a
továbbélő feszültségek évről évre újabb konfliktusokat eredményeztek. Ez odáig
fajult, hogy 1835-ben szabályszerű szervezkedés indult meg a tanáccsal szemben az
elégedetlenkedők körében. A szántóföldhöz és szőlőtermesztéshez szükséges
telekhez nem jutó tömegek, a terményüket értékesíteni nem tudó kistermelők és a
helyi hatalom gyakorlásától távoltartott jobb módú gazdák jelentős része
egyaránt helyeselt a legvakmerőbb hangadóknak, akik immár a tettlegességtől sem
riadtak vissza. A szervezkedésben részt vállalók a helyi hatalom által elrendelt
kihallgatás során sem szeppentek meg, és ismételten megfogalmazták céljaikat:
„…Megmondják a tanácsbelieknek, hogy minekutána a resolutiot megkerülték,
minekutána továbbá a nép szabadságát elnyomják, mennyenek el város házátul. Aki
pedig magátul el nem megyen, gallérjánál fogva kihánnyák…"
Nem felesleges utalni arra, hogy Katona József egykori munkatársa,
Simonyi János tanácsnok, aki hozzá hasonlóan ugyancsak szegény iparos családból
származott, éveken át küzdött azért, hogy közpénzen megvásárolt, alig néhány
tucat nemes érdekében fenntartott hatalmas legelőket felparcellázzák a több ezer
szegény paraszt, zsellér és kertész között, „…mert az osztó igazság (iustia
distributiva) szorosan megkívánja, hogy ami édes mindnyájunké, azt ne ötven, hatvan
vagy száz ember, s még ezek is igen aránytalanul, hanem mindnyájan használjuk.
Megkívánja az osztó igazság, hogy ki mily mértékben viseli valamely közösség
terheit, oly mértékbe vegye annak hasznát is…"
Ez a kitérő remélhetőleg érzékelteti, milyen disszonáns helyzetbe
kerülhetett Katona, a fiatal ügyész, aki nemcsak szoros kapcsolatban maradt a szegény
iparosokkal és parasztokkal, hanem gyakorta érezhette a helyi nemesek gőgjét is,
mégis újból és újból végig kellett hallgatnia azoknak a „nemtelenekkel"
szenbeni indokolatlan méltatlankodását, sőt részt kellett vállalnia azok
mulatságaiból is.
Az előbbi megjegyzések bizonyos értelemben egyféle háttérrajzul
szolgálhatnak az utolsó fejezetben közreadott, Katonának tulajdonított költeményhez
is. Bárki írta ezt a leánycsúfolót, a városban lévő korabeli hangulatról,
állapotokról egyfajta metszetet adott. A hosszú évtizedekre, sőt évszázadokra
visszanyúló korabeli szokások természetesen hatottak Katonára is, életének és
munkáinak jobb megértését feltétlenül szolgálhatná az, ha a történeti néprajz a
rendelkezésre álló igen jelentős forrásanyagot végre feldolgozná. Itt, érthetően,
csupán egy-két utalást lehet tenni arra, hogy ma már teljesen szokatlanul szilaj,
olykor szertelenül nyers szokások formálták, színezték a korabeliek érzelmeit és
hétköznapjait. Ezek leginkább a halotti torok, a gyakori disznó- és lúdtorok,
keresztelők és a több tekintetben is szertelen leánykérők,
menyasszony-költöztetők, lakodalmi szokások (rendelet tiltotta, hogy három napnál
tovább tartson egy lakodalom, amelynek persze alig volt foganatja), a húsvét és
pünkösd körüli népünnepélyek, valamint a duhaj majálisok formájában testesültek
meg. A kimondottan ősi, paraszti szokásokra épülő hagyományok mellett a városias
életmódnak megfelelően újabb, de talán semmivel sem szelídebb módik terjedtek a
paraszt-polgárok, hivatalnokok és értelmiségiek között is. Ilyenek voltak pl. a
Kanalas társaság összejövetelei, melyekkel szemben a református egyház
kezdeményezésére drasztikusan léptek fel, továbbá az újabban népszerűvé vált
farsangi bálok, kávéházi szórakozások stb. Valószínűleg ennek a háttérnek az
alaposabb ismerete sem tenné ugyan egyértelműbbé az itt közölt vers szerzőjének
kilétét, de mindenképpen érthetőbbé válna annak több utalása, és talán
érthetőbb lenne Katona és a kortárs fiatalok némely, olykor önpusztító szokása
is.
Remélhetőleg ezen néhány epizód felvillantása után még kevésbé
érződik elhamarkodott megállapításnak, hogy rendkívül ellentmondásos társadalmi
és kulturális körülmények között élt és végezte hivatali munkáját Katona. A
biztos egzisztencia hiánya, a megfelelő szellemi és kulturális közeg
kialakulatlansága a költő életét nemcsak megkeserítette, hanem meg is rövidítette,
alkotó munkáját pedig jórészt ellehetetlenítette. Csak a korabeli állapotok
alaposabb ismeretében válhat nyilvánvalóbbá, hogy a város akkori irányítóit
képező parasztnábobok és armális nemesek között milyen különös, milyen fura sors
jutott nemzeti drámánk megteremtőjének, a szegény takács fiának. A város
magisztrátusa az alügyész majd főügyész munkáját jól megfizette, a
valószínűleg el sem olvasott drámájáért figyelemre méltó jutalomban is
részesítette. Sokszor átélhette, hogy befogadták, és többen barátjuknak is
tartották, sőt nagyra becsülték lelkiismeretes szakmai munkája és a talán csak
sejtett rendkívüli adottságai miatt. Többször kellett viszont azt is tapasztalnia,
hogy közte és köztük egy nagyon is valóságos fal húzódik, amit a vagyoni
különbség és részben a rendi jogok alkottak. Ki tudja, hogy ez a disszonáns állapot
mennyiben járult ahhoz, hogy ez az érzelmeit jól rejtő, de képességeivel tisztában
lévő, érzékeny és munkájára joggal büszke poéta végül csaknem különc lett,
és mennyiben siettette felemás helyzete korai halálát.
Orosz László újabb munkájának a közelmúltban történt
megjelentetése azért is mindenképpen örvendetes, mivel ő talán rá tudja döbbenteni
a város vezetőit, hogy az eddigieknél nagyobb, átgondoltabb és hatékonyabb
támogatásra szorulnának a humán tudományok is ahhoz, hogy a város az eddig
ismertnél és véltnél lényegesen színesebb, kisugárzóbb és gazdagabb múltját
saját lakosai és az iránta érdeklődők meg tudják ismerni. (Balassi Kiadó, 2002.
Sajtó alá rendezte és a jegyzeteket írta: Orosz László)