Bánszky Pál
Az ábrázolás határai
A tér és kompozíció Tóth Menyhért festészetében
Tóth Menyhért festőművész születésének
centenáriumi eseménysorozata lehetőséget kínál egy-egy részkérdés elemzésére. S
ez annál is időszerűbb, mivel az utóbbi évszázad képzőművészetében, így –
többek között – a térszemlélet alakulásában döntő változások következtek be.
A műalkotás szerkezetének feltárására többféle módszer
alkalmazható, de e téma értelmezésekor elkerülhetetlen foglalkozni a nézőpont és a
térábrázolás kérdéseivel.
A kompozíciós lehetőségek és a műalkotás felépítésében
érvényesülő törvényszerűségek vizsgálata az esztétikai elemzés fontos
kérdései közé tartozhat, de nem mondhatjuk, hogy a szaktudományokra e téren nem
hárulna még jócskán feladat.
A képzőművészet lényege szerint nagyfokú konkrétságot mutat az
ábrázolt világ térbeli jellemzőinek a visszaadása, ugyanakkor a tér és idő
viszonylatból az idő folyamata e műfajban megengedi akár a teljes határozatlanságot
is.
A kép értelmezése szempontjából fontos szerepet játszik a
„keret” is, akár mint a kép közvetlen határa, akár mint különleges
kompozíciós forma (pl. mint a harde-edge-ben jelentkező formázott vászon, vagy
témám szempontjából Tóth Menyhért művészetében a „keret” sajátos
funkciója). A keret jelzi az ábrázolás határait, de amikor gondolatban belépünk a
képzelt térbe, elfeledkezünk magáról a keretről.
Tóth Menyhért az első korszakától az utolsó alkotó periódusáig
arra törekedett, hogy a korszerű vizualitás nyelvét beszélje abban a tekintetben is,
hogy a teret a vászon két kiterjedésében, tehát a 3. dimenzió illúziója nélkül
láttassa. Egész művészi oeuvre-je arról tanúskodik, hogy tudatosan alakította ki a
maga sajátos, ugyanakkor a 20. század egyetemes művészetének a fő törekvéseivel is
egybeeső tér-módozatait.
Már az első alkotó periódusából utalhatunk a Madonna típusú
festményekre, a kettőzött alakokra, ezekre a lepényként elterülő figurákra, vagy
olyan alapvetően síkban tartott ábrázolásokra, mint a Gyötrelmem, Gonosz,
Gonoszlány vagy a Gondos pásztor (színes mellékletben) című képekre, s
főként az első alkotó periódusa végén keletkezett Önarcképére.
Azt nem lehet állítani, hogy a „reneszánsz perspektíva” nem
lenne jellemző a korai munkáira, hiszen ennek a térszemléletnek olyan remeklésével
is találkozunk, mint az 1947-re datált Álom-tanya című festménye. De amikor a
magyar művésztársadalom döntő többsége a szocreál fotó-naturalista szemléletét
követte, ő az autonóm expresszív realizmusával remekműveket alkotott.
Az elemzés szempontjából fontos kiemelni ebből a periódusból az
1948-ban készült Halász című képét, amely egyértelműen mutatja a művész
mesterségbeli felkészültségét és nagyfokú érzékenységét. A festmény
szerkezetét a vertikális és átlós irányok jellemzik, középpontban az emberrel.
Lényegében a horizont alatt jelentkezik a háló, és fölötte – annak dinamikus
ellenpontjaként – a repülő madár. Az ember és a madár között a tekintet teremti
meg a kapcsolatot. A festmény viszonylag monokron koloritjában a vibráló színek finom
átmeneteket képeznek.
Ebben az időszakban keletkezik – és később vissza-visszatér –
az egyik igen fontos kompozíciós típusa, amelynek jellegadó vonását négy-öt alakos
csoport és a térillúzió jelentőségének fokozatos csökkenése határozza meg. E
kompozíciós stílus egyik elindítója a Parasztcsalád című tollrajz (ld.
Bánszky Pál: Tóth Menyhért, Bp. 1978. 21. p.), ahol a kép baloldalán három,
egymáshoz tapadó „uszonyos-pikkelyes nőstényember” csoportja került középpontba
a gyermekkel. Mozgásuk táncra emlékeztető hullámzása különösen a végtagok
dramaturgiai jelentőségű kapcsolódása fűzi ezt a csoportot a kompozíció jobb
oldalán lévő és viszonylagos önállóságot élvező férfi alakjához. Ezt a
kapcsolatteremtést folytatja Tóth Menyhért Szemnézők című festményén (Tóth
Menyhért, Bp. 1978. III. kép) is, ahol a négytagú embercsoportnak – a bal oldali
fiatalabb és a két idősebb embernek, a viszonylagos egymásmögöttiségnek és a fejek
tartásának, valamint a karok összefogó ívének – jut a kompozíciós főszerep.
Művészi oeuvre-jének ebben a periódusában hasonló szerkezeti és térbeli
megoldásra jutott a Karzaton című festményén is (Tóth Menyhért, Bp.
1978. V. kép). A templom karzatán fejkendős parasztasszonyok ülnek. Tapadnak
egymáshoz mint kemencében a cipók. A színek tónusa szerint inkább a szélső 1., 4.
– és a középső –, 2., 3. alak kapcsolódik egybe.
Egy későbbi alkotó periódusában – mint már jeleztem –
visszatér ehhez a kompozíciós típushoz pl. Betlehemesek, továbbá a Parasztok
című festményeivel. Ezeken a képeken is emberi alakok töltik ki az egész teret. A Parasztok
című képen (Tóth Menyhért, 1978. XIII. kép) az élet körforgásának
szimbólumaként egy anya áll a középpontban. Az ovális – zárt – formák
hullámzása – teljes védelmet nyújt a gyermeknek. Bal oldalon két férfi (az egyik
kezében téglákkal), a jobb oldalon két nő egyfajta kiegyensúlyozottsággal teremti
meg a kompozíció egységét. Ennek a színtérnek az egyszerű felépítésével – a
szokásos elvont hierarchiákkal szemben – Tóth Menyhért lényegében a népi
dramaturgia igényeinek tesz eleget.
A tárgyalt témánkkal szorosan összefügg Tóth Menyhért
művészetének formavilága is, amely sohasem sarkos, sohasem szögletes. Formái a
teljesség, a befejezettség érzetét keltik, olyanok, mint a gyümölcs, vagy mint a
nap, tehát (Tóth Menyhért kifejezésével) „tökéletes formák”, amelyek
kifejezik a szerves természet struktúráját, annak kiegyensúlyozottságát, egyfajta
harmóniáját.
Ennek az általános tendenciának látszik ellentmondani, hogy egy-egy
festményén a reneszánsz háromszög-kompozíció szerkesztési elvét véljük
felfedezni, de az ő művészete ez esetben is mentesül minden szúrós, sarkos
geometriától. Ennek a „reneszánsz háromszög” kompozíciós elvnek talán
legszemléletesebb példája „fehér korszakában” az 1977-ben készült Felhők
című festménye. Szabad szárnyalást enged a fantáziájának, mint a mezőn hanyatt
fekvő gyermek, amikor a felhős eget szemléli, és belelát sokféle alakot. De ő
éppen attól tudatos, magas professzionista szinten álló művész, hogy rendet képes
teremteni a dolgok között. Az alkotói rendteremtés és az ösztönösség e művében
is – mint általában – kellő arányban van jelen. Az alkotói ösztönösséggel
kapcsolatban mondotta. „Amikor dolgozom, nem tudom mi lesz az eredmény, csupán
legközvetlenebb szemlélője vagyok a mű születésének.” Ezen a Felhők
című képén a futó és repülő mozgásformák ritmusa váltja egymást.
Megfigyelhető továbbá ennek a mozgásnak egy balra tartó iránya is, s csupán
egyetlen forma, fent a kép közepétől kissé balra látható szárnyasalak ellenpontoz,
illetve hordoz ellentétes irányú mozgást. S ezt a látomásos formastruktúrát
szervezi a tudatos művész „reneszánsz kompozíciós renddé”. Középen lent, s
jobbra fent pasztózusan felhordott gömb, illetve fehéren örvénylő kráterforma
képződik, amely akár égitest is lehet.
(Módom volt megfigyelni ennek a festménynek a készítése közben
Tóth Menyhért fejlesztéses technikáját. Ezen a képen – a festésnek egy
közbülső fázisában – egy napkorong is látható volt, rajta házzal és
madárfészekkel, s ezek a formák a fejlesztés során egyszercsak beleolvadtak a
tüzesen fénylő Napba.)
Mint már utaltam rá, művészetében már korábban is
megfigyelhettük a perspektivikus ábrázolás fokozatos kiiktatását, a dolgoknak a
síkban történő kiterítését. „Fehér korszakában” az eddig említettek mellett
valami plusz sajátosság is megfigyelhető. Egyrészt az adott forma egyre gyakrabban
kitölti az egész teret (pl. Korsós nő, Állat, Ló, Veszély, Menekülés
Egyiptomba /Tóth Menyhért, Bp. 1978. XV. kép/, Ősanya, Gond, Táncolók).
Másrészt jellemzően a hatvanas évektől kezdve a kép jobb felső
sarkában gyakran ábrázol egy égitestet, amely nyit a kozmikus végtelen felé, s
ezáltal szinte szétfeszíti a határoló „keretet”, amely a formára ránehezedve
határt szab a további kiterjedésnek, és horizontja az égboltig tágul, olyan világ
tárul fel előttünk, amely saját kozmikus térrel és idővel, az emberi minőséget
hordozó értékrenddel rendelkezik. Ilyen képek pl. a Leány kendővel, a Jó
pásztor stb.
Az elemzés szempontjából is megkülönböztetett figyelmet érdemel
az 1973-ban készült Gea. A képet feltételezhetően mindenki jól ismeri: egy
hatalmas emberi alak lábait maga alá húzva ül a földön. Az alsó testrész
hangsúlyos tömegű, a felső test viszont lebeg, s formailag igazán nem is lehatárolt.
Egyik keze a földet érinti, a másik fölfelé mutat. A képből a háttérnek még a
látszatát is száműzi a művész. Kizárólag az emberi formával fejezi ki a
gondolatot, egyetlen motívumban az egészet. A Földanya statikusan tapad a földhöz,
jeléül annak, hogy onnan származik. Egyszersmind kapcsolódik a végtelenhez is,
amelyet a lebegő felsőtest mellett legkonkrétabban az égitestnek is beillő „fej”
érzékeltet. Itt a színkultúrája is eljut a végső szintézisig. A kép alsó
rétegeiben a „drasztikusabb” színekkel (pirossal, barnával, kékkel) alapozott, s
ezt fátyolként borítja be a fehér szín, ezáltal uralkodóvá téve a fehér gazdag
színskáláját. A felületen áttetsző színek oldottak, és mégis különleges
plaszticitást adnak a formának. Ezért jelenik meg előttünk a Földanya úgy, mint egy
márványba faragott szobor.
Ha tehát nyomon követjük Tóth Menyhért tereinek és
kompozícióinak a világát, s nem csupán a szerkezeti vázat vesszük észre, hanem
mindazt, amit művészete magába foglal, akkor azt kell megállapítsuk, hogy terei –
különösen a „fehér korszakában” – külön univerzumot alkotnak, s a síkban
megjelenő alakjai köré a térillúzió helyett kozmikus tér létesül.
Úgy tetszik, a formák körül meghagyott minimális tér egyszerre
jelent egyfajta zártságot és nyitást a végtelen felé. A formák a kerekded
rögöktől a tágabb, legömbölyített formákig egymás körvonalaihoz idomulnak,
összekapcsolódnak és elvegyülnek egymással. A roppant távolságok látszatát
teremtik meg, határtalanná tágítva a jelenetek színterét, új és új viszonyokat
hozva létre forma és tér között, vég nélkül, egyre hátrább tolva a látás
korlátait, és túllépve a mindenség horizontján. A megfelelések és színrögös
érintkezések logikus szabályosságától afelé a hullámzó folytonosság felé
tartanak, amelyben felismerhetetlenné válik a részek kölcsönviszonya, és eltűnik a
kezdet és a vég megkülönböztetése.
Tóth Menyhért művészetének, kompozícióinak és
térszemléletének alakulása fontos bizonysága annak, hogy élő kapcsolatba tudott
kerülni a világ képzőművészete meghatározó szemléleti áramlataival, és
alkotásai így egyszerre válhattak a magyar és egyetemes művészet szerves részévé.